Page 71 - PhotoView eMagazine 2023.4 issue23
P. 71

Vessel                                                 白磁







       1989, I came across a small picture in a               1989년 어느 책자에서 보게 된 한 장의 작은 사진은
       magazine that inspired me to take a fresh look         평소에 박물관에서 무심히 보아 넘겼던 백자의 아름

       at the beauty of Korean white porcelain ware.          다움을 일깨워준 계기가 되었다.
       It was a portrait of the Anglo-Austrian ceramic        사진에 찍힌 오스트리아의 유명한 도예가인 Lucie
       artist Lucie Rie, taken in her studio by Lord          Rie옆에 놓여 있는 조선시대 백자를 본 순간 그 큰 볼

       Snowdon.                                               륨감과 완만한 선에 감동하게 되었고 시간의 상처인
       The portrait showed Rie dressed in white,              긁힌 흔적들과 하얀 속살 같은 표면은 머나먼 고향을
       sitting next to a large white porcelain vase           떠나 낯선 외국인의 옆에 놓여있는 백자의 서글픔을
       against an enveloping white background.                강하게 느끼게 하였다. 그 백자는 마치 내게 다가와
                                                              서 구원해 주기를 기다리는 것 같았다.

       At first the vase's immense volume and
       effortless form moved me, but it was its bare,         그 후 15년이라는 세월이 흐른 뒤에야 이 작업을 하
       naked presence, exposing its time-worn                 게 되었다. 박물관의 수장고에서 혹은 유리장 속에서

       scars and sense of displacement, that made             숨을 죽이고 수줍은 듯 기다리는 백자들..한 사람 한
       a permanent impression on me. It is 15 years           사람 인물 사진을 촬영하듯이 접근하려 하였다.
       since that encounter but I still remember its          단순한 도자기 이상의 혼을 가진 그릇으로서, 우리의
       imposing and stoic presence - standing next            마음을 담을 수 있고 만든 이의 마음을 담을 수 있는
       to Rie not like an ornament but her lifelong           점물로서 보여지기를 기대한다.

       partner.


       I tried to retain that perspective in which the

       vase is more than a precious antique object but
       rather a soul-embodying vessel, with unlimited
       capacity to embrace the heart of its viewer
       and its potter. In photographing the white
       porcelain series I approached each pot in the

       museum display and in the archival collection
       cautiously, as if to discretely unveil a demure
       model in portraiture.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76