Page 71 - PhotoView eMagazine 2023.4 issue23
P. 71
Vessel 白磁
1989, I came across a small picture in a 1989년 어느 책자에서 보게 된 한 장의 작은 사진은
magazine that inspired me to take a fresh look 평소에 박물관에서 무심히 보아 넘겼던 백자의 아름
at the beauty of Korean white porcelain ware. 다움을 일깨워준 계기가 되었다.
It was a portrait of the Anglo-Austrian ceramic 사진에 찍힌 오스트리아의 유명한 도예가인 Lucie
artist Lucie Rie, taken in her studio by Lord Rie옆에 놓여 있는 조선시대 백자를 본 순간 그 큰 볼
Snowdon. 륨감과 완만한 선에 감동하게 되었고 시간의 상처인
The portrait showed Rie dressed in white, 긁힌 흔적들과 하얀 속살 같은 표면은 머나먼 고향을
sitting next to a large white porcelain vase 떠나 낯선 외국인의 옆에 놓여있는 백자의 서글픔을
against an enveloping white background. 강하게 느끼게 하였다. 그 백자는 마치 내게 다가와
서 구원해 주기를 기다리는 것 같았다.
At first the vase's immense volume and
effortless form moved me, but it was its bare, 그 후 15년이라는 세월이 흐른 뒤에야 이 작업을 하
naked presence, exposing its time-worn 게 되었다. 박물관의 수장고에서 혹은 유리장 속에서
scars and sense of displacement, that made 숨을 죽이고 수줍은 듯 기다리는 백자들..한 사람 한
a permanent impression on me. It is 15 years 사람 인물 사진을 촬영하듯이 접근하려 하였다.
since that encounter but I still remember its 단순한 도자기 이상의 혼을 가진 그릇으로서, 우리의
imposing and stoic presence - standing next 마음을 담을 수 있고 만든 이의 마음을 담을 수 있는
to Rie not like an ornament but her lifelong 점물로서 보여지기를 기대한다.
partner.
I tried to retain that perspective in which the
vase is more than a precious antique object but
rather a soul-embodying vessel, with unlimited
capacity to embrace the heart of its viewer
and its potter. In photographing the white
porcelain series I approached each pot in the
museum display and in the archival collection
cautiously, as if to discretely unveil a demure
model in portraiture.