Page 139 - PhotoView eMagazine 2023.4 issue23
P. 139

인간이 만든 신무릉도원                                          A New Paradise Built By Men




       사람이 못할 짓이 없는, 만들지 못할 것이 없는 세상이 되었다.  In today's world, humans have gained the ability to
       이는 바꿔 말하면 인간이 세상을 만든 창조주의 위치에 도달하 create and do virtually anything, resembling god-like

       지 못할 이유가 없다는 자부심과 통한다. 끊임없이 자연을 파괴 capabilities, and with this power comes a sense of
       하는 인간이 한편으로는 계속하여 유사자연을 만들어내고 있다 hubris. It isn't surprising any longer that we, who have a
       는 이상한 현실은 더 이상 이상하지 않다. 미국의 자연사박물관 track record of ceaselessly destroying the Earth, are now

       을 찾았을 때, 기이하고 아름답고 장엄한 인공자연 앞에서 아찔 compensating for our actions by constructing artificial
       한 그리고 기묘한 감정의 혼동을 느꼈다.                                nature. Upon visiting the American Museum of Natural
                                                             History, I once felt an odd mixture of awe, confusion, and
       사진은 재현의 예술이기도 하다. 그런데 원본(자연)을 베끼는  eeriness while observing the museum's replicated natural
       것과 원본을 베낀 가짜(인공자연)를 재현하는 차이는 어떻게 다 environments. The experience sparked my curiosity about

       를까? 그런 호기심으로 출발한 촬영의 결과물이 신무릉도원으 the difference between a mere representation of nature
       로 나타났다. 인간이 오랫동안 꿈꾸어왔던 무릉도원을 찾지 못 and an elaborate construction of immersive artificial
       하고 도달할 수 없다면 스스로 무릉도원을 만들어내면 될 일이 nature.

       다. 어차피 누가 본 적도 간 적도 없는 관념 속 공간일진대 그것
       에 새로울 신(※)을 붙인들 무슨 하자가 있으랴. 우리가 직접 가 This curiosity led to the creation of A New Paradise Built
       보지 못하고 영상으로만 접하는 아프리카 초원이나 아마존의 밀 By Men which is based on an idea that may compensate
       림 역시 이미지에 지나지 않는다고 보면 자연사박물관의 짝퉁  for our repeated failures to find an existing paradise for
       자연을 비하할 이유는 없다.                                       centuries. The term 'New' seems fitting since a paradise

                                                             has only existed as ideas, and nobody has actually seen
       인간이 원본을 파괴하면서 그것에 가장 유사한 인공자연을 만 it. In a similar manner, there's no reason to belittle the
       들어 존재하게 하는 아이러니가 사진의 속성과 통한다. 존재하 artificial nature recreated inside the Natural History

       는 대상을 영원히 남기고자 하는 인간의 영원불멸성에 대한 욕 Museum, as most of us haven't actually been to or seen
       구, 즉 사라져가는 것들을 기어이 붙잡아 두려는 사진의 속성과  African savannah or the Amazon rainforest and we only
       닮아있다. 원본의 복사본과 그것을 재현한 제3의 재현인 사진을  know of them as images.
       통하여 실재와 허구, 가상과 현실 사이의 경계를 보여주고자 한
       다.                                                    The  irony  of  creating  artificial  replicas  while

                                                             simultaneously destroying the original is not lost on
                                                             us, and it cuts deep into the nature of photography.
                                                             Photography is often a medium for reproducing fleeting

                                                             moments, and our desire for immortality drives us to take
                                                             pictures. Shim's work explores the boundary between
                                                             reality  and  fiction,  virtual  and  real,  by  juxtaposing
                                                             photographic representations of the originals with
                                                             reproductions of those reproductions.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144