Page 69 - PhotoView eMagazine 2023.9 issue27
P. 69

작가노트 Artist's Statement : 문슬  MOON Seul




                                                                                      내가 존재하지 않는 곳에서 생각하며,
                                                                                      내가 생각하지 않은 곳에서 존재한다.
                                                                                                              -라캉

       애써 사진을 찍으려 하지 않았다. 눈길 끌 일 없는 일상 생활용품과 일상생활을 물끄러미 바라보았다. 일상은 하찮은 것처럼 보이지만 늘 가까이
       에서 나와 동거하므로 가식의 옷을 입지 않는다. 그런 일상적인 것들이 간혹 나를 빤히 응시하기도 한다. 그때 카메라를 들었다. 그렇게 작업한
       사진에서 나는 두꺼운 시간을 보았다. 사진 속에 나오는 그 시간은 회색빛이며 거칠다. 그리고 두꺼워서 쉽게 관통할 수 없을 것 같다.

       그러나 불투명하고 두꺼운 시간을 피하고 싶지 않았다. 나의 ≪두꺼운 현재≫는 해결책을 찾거나 도피처를 찾는 과정이 아니라 현실에서 명확하
       게 드러나지 않았던 자신을 더 잘 이해하기 위한 과정이다. 즉 무의식 속에 내재된 모습을 읽어가는 과정이다. ≪두꺼운 현재≫ 속에는 현실과 무
       의식이 씨실과 날실이 되어 직조된 나의 존재가 보인다. 또한 자신에 대한 자긍심과 열등감 사이에서 오락가락한 흔적이 보인다. 현실의 모습과
       무의식 속의 모습 중에서 어느 것도 본모습은 아니다. 현실의 모습은 나의 열등감을 떠안으며 그 결여를 숨기기 위해 가공한 2차 모습이다. 즉 본
       모습이라고 착각하고 있는 현실은 무의식과 욕망 사이에서 일어나는 불협화음을 조율하며 만들어 낸 결과물인 것이다.


       ≪두꺼운 현재≫는 현재의 시간과 동거하는 과정이며 동시에 현재의 시간을 이해하는 과정이다. 그래서 정돈되고 고요로운 사진들은 아니지만
       나의 주변 사물들이 나를 응시하며 던지는 이야기들을 피하지 않고 대면하며 담은 사진들이다. 이러한 과정은 거칠고 두꺼웠지만 시간이 흐를수
       록 묘한 끌림을 느꼈다. 그리고 서서히 나의 시간을 이해하고 대처할 수 있는 응답 능력(response ability)이 생겼다. 그래서 나의 현재 시간은 두
       껍지만 나의 발걸음은 흔들리지 않는다.

       문슬


                                                                                           Thinking where I don't exist,
                                                                                        It exists in places I didn't expect.
                                                                                                             -Lacan

       I didn't even try to take a picture. I looked at everyday household items and daily life that did not attract attention. Daily life
       may seem insignificant, but since we are always close and together, we do not wear clothes of pretense. Such everyday things
       sometimes stare at me. At that time, I picked up the camera. In the photos I worked on like that, I saw thick time. The time shown
       in the photo is gray and rough. And it's thick so it doesn't seem like it can be easily penetrated.

       However, I did not want to avoid the opaque and thick time. My ≪Thick Present≫ is not a process of finding a solution or a
       place to escape, but a process of better understanding myself that was not clearly revealed in reality. In other words, it is a
       process of reading the images inherent in the unconscious. In the ≪Thick Present≫, I see my existence woven with reality and
       unconsciousness becoming the weft and warp. Also, there are traces of going back and forth between self-esteem and feelings
       of inferiority. Neither the appearance in reality nor the appearance in the unconscious is the true self. The appearance of reality
       is a secondary appearance that is processed to hide my inferiority complex and to hide that lack. In other words, the reality that
       we mistake for our true appearance is the result of reconciling the dissonance that arises between our unconsciousness and our
       desires.

       ≪Thick Present≫ is a process of cohabiting with the present time and at the same time a process of understanding the present
       time. So, although they are not neat and quiet photos, they are photos taken while confronting the stories that the objects
       around me stare at me and tell me without avoiding them. This process was rough and thick, but as time passed, I felt a strange
       attraction. And gradually, I developed the response ability to understand and deal with my time. So my current time is thick, but
       my steps are unwavering.


       MOON  Seul
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74